Rose

Wednesday, 10 August 2011

Rendang ayam

  Dah 10 hari kita berpuasa.. Sekejap je masa berlalu. Sekarang ramai yang dah berkira-kira tok persiapan hari raya. Tuanblog ni masih tak buat apa-apa persiapan pun. Macam tak caya kan. Semalam kakak yang keja TV3 call dia dah beli baju. Syukurla, ada gak sepasang. Kakak and abang yang lain lum lagi maklumkan dah beli ke belum... Hehehe... Ni la untunnye kalu jadi adik kecik. Ada gak habuan tiap kali Syawal walaupun dah bekerja and ada income sendiri.

  Sebut pase raye, tak sah kalu tak ada rendangkan? Rendang ayam kegemaran keluarga. Petang sebelum raya tiap-tiap tahun kitala yang kena dayung kawah siapkan rendang ayam 6-7 ekor. Tu pun hari raya kul 1 dah habis tinggal tulang je. Penat memang penat tapi kepuasan tu ada. Jom tengok resepinya kot2 leh jadi juadah raya ni..

Rendang ayam






1 ekor ayam (potong 12 or ikutla brapa yang suka)
10 ulas bawang putih *
2 inci halia *
10 batang serai *
6 ulas bawang merah *
2 inci lengkuas *
2 inci kunyit hidup *
6 biji cili kering *
10 biji cili padi *
Daun kunyit
Daun limau purut
4 sudu kerisik
Asam keping 
Garam
1 mangkuk santan pekat  
1 mangkuk santan cair ( untuk kedua-dua santan ni pake dalam 2 biji kelapa)

Cara buatnya :
 Kisar semua bahan bertanda *. Masak santan pekat sehingga pecah minyak. Cara macam ni buatkan rendang yang dimasak tahan lama. Bila dah pecah minyak masukkan bahan yang dikisar tadi sehingga bau wangi. Masukkan ayam, daun limau purut dan asam keping. Bila agak kering, masukkan santan cair, garam, kerisik dan daun kunyit. Reneh sehingga masak. Kalau suka berkuah tak perlu la masak sehingga kering. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment